SEO verbeteren
| | |

SEO verbeteren? Dit zijn de geheimen van een SEO specialist

Misschien ben je al een tijdje bezig het schrijven van blog, met het optimaliseren van je website voor Google, maar merk je dat je nog niet meer bezoekers en klanten krijgt. Dan staat er nog maar één ding te doen: je SEO verbeteren

In dit artikel geef ik je praktische tips, zodat je na het lezen van dit blog direct met de tips aan de slag kunt gaan.

SEO verbeteren? Maak eerst een nulmeting!

1. SEO verbeteren? Maak eerst een nulmeting!

Laten we beginnen bij het begin. Een nulmeting. Dit is de basis van je plan van aanpak. Welke pagina’s scoren al op de eerste en tweede pagina? Hoeveel bezoekers heb je nu op de website en hoe snel is de website? Ook is het aantal kliks en vertoningen op SEO pagina’s belangrijk. 

De gegevens kan je via verschillende tools bekijken. Welke tools dit zijn, leg ik je hieronder – overzichtelijk – uit. 

Google Analytics

Google analytics is een fijne tool om te zien hoeveel bezoekers je per dag, week, maand of jaar heb gehad. Je kan ook goed zien vanuit welke landen de bezoekers komen, hoeveel terugkerende en nieuwe gebruikers je hebt gehad en welke pagina’s het beste scoren.  

Zet Google analytics een paar jaar terug. Zie je dan een stijging? Dan krijg je al meer bezoekers dan voorheen, en dat is natuurlijk super fijn!  Maar als dit getal is gedaald, is het echt tijd om aan de slag te gaan. 

Het gaat niet altijd zoals je in gedachte hebt…

De foto hieronder is van een website waar ik in een competitieve markt blog over zaken als cryptocurrencies. Ik was vroeg bij het fenomeen NFT (non-fungible tokens) totdat grote websites als T-mobile en Wikipedia er ook over gingen bloggen… 

Google analytics gebruiken om inzichten te krijgen met als doel om je SEO te verberen

De daling ligt niet altijd aan jou. Soms gaan hoge autoriteit websites ook blogs schrijven over jouw onderwerp, bieden ze dezelfde diensten aan of koppelen ze een webshop aan hun bestaande website. 

Laat je je niet ontmoedigen. Ga dan de strijd aan door je SEO te verbeteren! Er liggen namelijk meer kansen in de SEO wereld dan je denkt!

Google Search Console

Google Search console is een fijne tool om inzichten te krijgen op welke zoekwoorden je website wordt gevonden in Google. Dit drukt Google Search Console uit in: 

  • Totaal aantal klikken op pagina’s van je website.
  • Totaal aantal vertoningen van de pagina’s.
  • Gemiddelde CTR (hoeveel procent er van het aantal vertoningen doorklikken op een pagina van jouw website).
  • Gemiddelde positie van de zoektermen waar je website op scoort.
grafiek van google search console om inzichten te krijgen om je seo te verbeteren

Maar er is meer!

Via Google Search Console kan je ook het aantal foutcodes zien. Dit doe je door in te loggen op het platform, vervolgens het tabje index te openen én op het woord pagina’s te klikken. Je krijgt dan een overzicht van alle pagina’s op je website staan. 

Het overzicht laat zien hoeveel pagina’s er wel én niet zijn geïndexeerd, hoeveel pagina’s een omleiding (301 redirect) hebben en welke pagina’s niet niet meer gevonden kunnen worden (404 foutcodes).

De volgende twee foto’s laten je zien hoe dit eruit ziet. 

foutcodes inzien via google search console is belangrijk als je de seo van je website wilt verbeteren
lijst van de verschillende foutcodes in google search console

Bij de foto hierboven kan je ook doorklikken op de reden die Google je geeft. Je kan dan precies zien welke pagina’s bijvoorbeeld een omleiding hebben. Dan krijg je dit te zien:

voorbeeld van een pagina met omleiding in google search console

Bij de pagina’s met een 404 fout code kan je ook alle urls bekijken. Deze pagina’s kan je dan redirecten (een 301 plaatsen) naar een pagina die wel goed werkt. Het instellen van een redirect is eenvoudig te doen via een plugin. 

Begin altijd met het verbeteren van de techniek van je website

Veel websites willen direct gaan bloggen en negeren het technische gedeelte van SEO. De techniek van de website moet altijd allereerst worden verbeterd. Want als je veel foutcodes hebt, is het voor Google lastiger om je nieuwe artikelen en pagina’s te indexeren. Ook als je website langzaam laadt, is het verstandig om dit sneller te (laten) maken.

Wil je meer weten over het verbeteren van technische SEO? Lees dan ook mijn blog: SEO advies.

SEO software

SEO software is ideaal om de posities van jouw pagina’s en blogs in te zien. Ook laat de software zien op welke zoekwoorden je nu scoort en hoeveel mensen daar maandelijks naar zoeken. 

seo verbeteren? Dan zijn seo software goede middelen om je inzichten te geven voor zoekwoorden.

Met een SEO tool als SE Ranking kan je dit eenvoudig inzien. Maar je kan ook een zoekwoordenonderzoek doen en bekijken hoe goed je concurrent of concullega het doet. 

se ranking voorbeeld van project money insider.

Je kan ook je eigen website als project toevoegen en zoekwoorden posities automatisch bijhouden. Wil je weten hoeveel backlinks jouw website heeft? Ook dat kan je controleren met deze tool!

je kan ook backlinks controleren via se ranking.

Ga jezelf aan de slag met SEO? Dan is het een abonnement op een SEO software een goede keuze. Bij SE Ranking kan dit al vanaf een paar tientjes per maand. Ideaal als je de progressie van je website, zoekwoorden en concurrenten wilt monitoren. Ik adviseer je om de tool een paar weken gratis uit te proberen. Je weet dan wat je allemaal met deze tool kan doen.

Nog even in het kort

Je weet nu onder andere hoe goed jouw bedrijf scoort in de zoekresultaten van Google, hoeveel bezoekers je maandelijks hebt en dat je altijd eerst de techniek van je website moet verbeteren. Later ga je aan de slag gaat met het schrijven van blogs of de SEO verbeteren van bestaande SEO teksten. Maar voordat je de teksten kan gaan schrijven is het bepalen van de juiste zoekwoorden belangrijk. Extreem belangrijk. 

Hier laten veel ondernemers en bloggers kansen liggen. Neem daarom de tijd om een goede strategie te maken. Gelukkig laat ik je niet aan je lot over. Hieronder staat stap-voor-stap voor je uitgeschreven. 

Je SEO verbeteren? Maak eerst een goede SEO strategie

2. Je SEO verbeteren? Maak eerst een goede SEO strategie

Om een SEO strategie te kunnen maken, moet je eerst bepalen waar je op wilt focussen. Wil je graag meer offerte aanvragen voor een specifieke dienst, meer verkopen op je webshop in plaats via je fysieke winkel of wil je graag meer downloads van je whitepaper of ebook, met als doel dat ze later wat van je gaan kopen?

Elk bedrijf heeft een andere focus of doel voor ogen. Misschien wil je vindbaar zijn door heel je doelgroep in Nederland en België. Of wil je graag rond je vestiging worden gevonden via lokale SEO? Zoals je waarschijnlijk al begrijpt, is dit voor elke ondernemer anders. 



Maar wordt er wel naar gezocht?

Je weet waar je op welke diensten of producten je wilt gaan focussen. Nu is het tijd om deze zoekwoorden te gaan onderzoeken via een SEO tool. Want dan kan je bepalen of het schrijven van deze pagina’s en blogs echt je tijd waard is. Want zoeken mensen wel naar jouw producten en diensten in jouw regio?

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn termen die mensen intypen in de zoekmachines van Google, Bing en Yahoo. Bij SEO hebben we het voornamelijk over Google en zo nu en dan Bing. om de informatie over zoekwoorden te kunnen inzien heb je een SEO tool nodig. De volgende vier tools zijn erg fijn om te gebruiken:

De tools zijn alleen niet volledig gratis. Sommige kan je vijf keer per dag gratis gebruiken om één zoekwoord te controleren of de software een paar weken gratis testen. Ik adviseer je om dit sowieso te doen, want je wilt natuurlijk niet dat je pagina’s of blogs schrijft die nooit worden gelezen toch? Zonde van je tijd.

Hoe doe je dan een zoekwoordenonderzoek? 

Ben je een hovenier in Rotterdam? Vul dan de term hovenier Rotterdam in één van de tools. Je krijgt dan lijst met zoekwoorden en zoekvolumes te zien.  

seo verbeteren door middel van een zoekwoordenonderzoek voor zoek termen die relevant zijn voor jouw bedrijf. In dit voorbeeld zien je de resultaten voor het zoekwoord hovenier.

Je ziet dat er maandelijks 480 mensen zoeken naar het zoekwoord ‘hovenier Rotterdam’. Ook zie je dat 720 mensen zoeken naar ‘hoveniers Rotterdam’. 

Vervolgens zie je ook de organische resultaten. Dit zijn de resultaten die hoog scoren op het zoekwoord ‘hovenier Rotterdam’. In dit geval zijn het de eerste vijftien posities in Google. 

Bedrijven die scoren op het zoekwoord hovenier rotterdam.

Nu is de kans klein dat je een hovenier in Rotterdam bent. Daarom adviseer ik je om zelf wat zoektermen in de tool in te vullen. Noteer de zoekwoorden die hoog scoren en voor jouw specifieke producten en diensten. Ben je een lokaal bedrijf? Focus je dan op omliggende dorpen en steden. Een timmerman in Goes wilt natuurlijk niet scoren op het zoekwoord ‘timmerman Groningen’’. Maar waarschijnlijk wel in Vlissingen en Middelharnis, want dat is nog geen half uurtje rijden van Goes. 

De zoekintentie bepalen van een zoekwoord is ook belangrijk. Sommige lijken een pareltje, maar hoeven niet relevant te zijn voor jouw bedrijf… 

Zoekintentie

De zoekintentie is naar mijn mening alles bepalend. Daarom is het goed om naar jouw online concurrentie te kijken. Hoe ziet hun pagina eruit en wat vertellen ze op de pagina?

Het is dus belangrijk dat als je zoekt naar de beste gaming headsets, dat je een top 5 of top 10 gaming headset voor je krijgt. Maar als je Googled naar wat is SEO? Dan wil je antwoordt op die specifieke vraag. 


Er zijn vier verschillende zoekintenties!

Google heeft in hun ‘guidelines’ de vier belangrijkste zoekintenties van zoekmachine gebruikers opgesomd. En volgens Google zijn de volgende vier zoekintenties de belangrijkste:

  • Informatief: de gebruiker wil iets te weten komen.
  • Transactioneel: de gebruiker wil iets kopen.
  • Commercieel: de gebruiker wil iets onderzoeken.
  • Navigerend: de bezoeker wil naar iets specifieks.

Dus als je een pagina gaat schrijven, is het een goed idee om te bepalen bij welke zoekintentie het zoekwoord hoort. Wil je graag meer verkopen? Dan zijn is de transactionele zoekintentie de beste keuze. Ligt de focus op de naamsbekendheid vergroten en een e-maillijst opbouwen? Dan zijn informatieve en commerciële zoekintenties de betere keuze.

E-maillijst opbouwen? Kijk dan hoe jij waarde kan leveren aan de zoeker. Als een webshop kan dit een korting zijn of een gratis sample pakket. Lever je diensten? Dan kan je ervoor kiezen om een whitepaper of ebook te (laten) schrijven.

Meer weten over de Google guidelines? Bekijk ze dan hier >>> 

Zoekintentie > zoekvolume

De zoekintentie is belangrijker dan de zoekvolume, want je kan wel scoren op een zoekwoord waar vijfduizend mensen per maand naar zoeken, maar gaan ze ook echt wat bij je kopen of je ebook downloaden? Daarom ‘moet’ je eerst de zoekintentie bepalen. Sluit deze aan bij de doelen van je bedrijf of wil je er alleen maar op scoren, omdat er veel mensen per maand naar zoeken?

In het begin is het belangrijk om te focussen op de zoekwoorden en zoekintenties die perfect aansluiten op je zakelijke doelen. Zijn deze blogs en pagina’s geschreven? Dan kan je de SEO verbeteren, linkbuilding uitvoeren en pagina’s schrijven voor de zoekintenties die (deels) aansluiten bij je zakelijke doelen. 

SEO verbeteren? Ga ermee aan de slag door de tips van dit blog toe te passen

3. Ga aan de slag om de SEO van jouw website te verbeteren

Voordat je aan de slag gaat met je SEO verbeteren, zijn de nulmeting en de strategie belangrijk. Dit is de basis van elk SEO onderzoek. Neem hier de tijd voor, want dan kan je goed zien of het ook echt werkt. Na maanden zwoegen, wil je natuurlijk wel resultaat zien. Ook als je dit uitbesteed aan een SEO freelancer of SEO bureau. Dan wil je toch ook meetbaar resultaat zien? 

Na het goedzetten van de basis kan je aan de slag met het maken van de strategie. En daarna kan je aan de slag met het schrijven van de teksten. Dit kan je zelf doen, zelf deels doen of het volledig uitbesteden. Kan je goed schrijven? Echt goed schrijven? Dan kan je dit volledig zelf doen, maar als je van jezelf weet dat je niet goed kan schrijven, is het verstandig om dit niet te doen. Dan kan je het beste de SEO teksten laten schrijven door een SEO copywriter

Schrijven van SEO pagina’s

Ga je toch zelf aan de slag met SEO? Dan is het belangrijk dat je goede SEO teksten kan schrijven. Naast goed kunnen schrijven, is het ook belangrijk dat je alles over on page SEO (het on page SEO blog is alles wat je moet weten over SEO verbeteren voor één specifieke pagina) weet. Je weet dan onder andere wat belangrijk is, hoe vaak en waar je zoekwoorden ‘moet’ plaatsen. Uiteraard kost het je ook tijd om dit te leren. Rome is immers niet in één dag gebouwd. 

Linkbuilding

Linkbuilding is een techniek in zoekmachine optimalisatie (SEO) die gericht is op het verkrijgen van links van andere websites naar jouw eigen website. Het doel van linkbuilding is om de autoriteit en het vertrouwen van jouw website te verhogen, waardoor deze hoger in de zoekresultaten van zoekmachines kan verschijnen.

Er zijn verschillende manieren om links te verkrijgen, zoals het schrijven van interessante content, het plaatsen van gastblogs op andere websites, het aanmelden van jouw website bij directories en het actief benaderen van andere websites voor het plaatsen van links. Het is belangrijk om bij linkbuilding te focussen op kwaliteit boven kwantiteit en om alleen links te verkrijgen van relevante en betrouwbare websites. Onnatuurlijke linkbuilding kan namelijk leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten of zelfs tot een penalty van zoekmachines.

In de foto hieronder zie je de verschillende manieren hoe je backlinks van andere websites kan krijgen. 

seo verbeteren kan door middel van linkbuilding. In deze foto zie je de 5 verschillende manieren hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

Update oude blogs en andere SEO pagina’s

Vaak beginnen veel ondernemers en SEO bureau’s direct met het schrijven van nieuwe content. Nieuwe blogs en landingpagina’s zijn natuurlijk goed om meer bezoekers te krijgen. Toch raad ik je aan om eerst de bestaande pagina’s en blogs te verbeteren.

En daarna kan je aan de slag met het schrijven van nieuwe pagina’s. 

Conclusie: SEO verbeteren

Ik heb je stap voor stap laten zien hoe jij de SEO van je website kan verbeteren. Hier is het stappenplan nog even in het kort:

  • Doe een nulmeting
  • Maak een strategie
  • Ga aan de slag met je SEO

Ik raad je om er zelf mee aan de slag te gaan en het gewoon eens probeert. Daarna kan je altijd nog je SEO teksten laten schrijven door een SEO copywriter of je laten adviseren door een SEO specialist
Heb je toch nog een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Neem dan gerust contact met mij op via dit contactformulier.

Vergelijkbare berichten