Je eigen SEO onderzoek uitvoeren? Volg dit 5 stappenplan!
Blog je voor je onderneming? Ben je hobby-blogger of wil je graag je webshop / website hoger laten scoren in Google? Dan is het verstandig om een goed SEO onderzoek uit te voeren. Je komt er dan namelijk achter welke zoekwoorden je kan gebruiken voor het online vindbaar maken van je blog, landingspagina of webshop.
In het stappenplan leg ik je in 5 eenvoudige stappen uit wat je moet doen om ervoor te zorgen hoe je de juiste zoekwoorden vindt. Want het is natuurlijk belangrijk dat je relevante pagina’s schrijft voor je doelgroep / ideale klant.
Ik laat je niet langer in spanning wachten. Hier komen de stappen:
Stap 1: bepaal eerst wie je ideale klant of doelgroep is
Begin met het einde voor ogen, past perfect bij deze stap. Want je schrijft SEO blogs of teksten die mensen gaan lezen. Maar het is natuurlijk belangrijk dat je zeker weet dat je ideale klant je blogs, landingspagina’s of webshop pagina’s bezoekt.
Neem even de tijd om erachter te komen wie je ideale klant is. Waarschijnlijk weet je het al. Voor mijn blog zijn dat ondernemers die interesse hebben in SEO tips en een SEO specialist die hen hierbij kan helpen.
Nadat je hebt bepaald wie je doelgroep is, kan je naar stap twee.
Stap 2: maak een lijst met zoekwoorden / keywords die passen bij de behoefte van je ideale klant
Welke vragen stellen je ideale klanten? Welke problemen hebben zij en hoe zoeken zij? Om te bepalen welke zoekwoorden je straks door een SEO tool gaat analyseren, is het belangrijk om eerst te bepalen welke zoektermen zij typen in de zoekbalk van een zoekmachine als Google.
Ben je een accountant in Rotterdam? Dan kan je een landingspagina schrijven voor de term accountant + Rotterdam. Maar je kan ook bloggen over onderwerpen als:
- Wat is een accountant?
- Wat doet een accountant?
- Hoeveel kost een accountant?
Ik vind het lastig om zelf zoektermen te verzinnen. Hoe doe ik het dan?
Er zijn verschillende manieren waarop je zoektermen kan verzinnen zonder dat je alleen in je eentje op kantoor zit te brainstormen. Vraag je medewerkers of collega’s. Nog beter vraag het aan klanten die je goed kent. Welke vragen stelden ze aan je voordat ze klant bij je werden?
Spiek bij je concurrenten!
Je kan natuurlijk ook op de website kijken van je concurrenten. Welke blogs en pagina’s hebben zij geschreven? En passen die termen ook bij jouw doelgroep? Ja? Dan kan je ze op je lijstje zetten.
Google… Google en nog eens Google
Je kan natuurlijk ook Googelen op accountant. Je kan zelfs alleen de term accountant invullen in de zoekbalk en je krijgt vanzelf aanbevelingen van zoekwoorden waar mensen op zoek naar gaan.
Ook kan je zoeken op een term en vervolgens kijken bij het kopje mensen vragen ook. Hier staan vaak goede vragen in waar je blogs over kan schrijven.
Ik heb nu een aantal zoekwoorden wat nu?
Nu is het tijd om te gaan kijken of mensen ook echt zoeken naar deze zoekwoorden. Dit doen we bij de volgende stap. Hier leg ik je uit hoe je kan controleren of mensen ook daadwerkelijk op je genoteerde zoektermen zoeken.
Stap 3: Aan de slag met je SEO onderzoek via online software
Je hebt nu verschillende zoektermen genoteerd. Nu is het tijd om te controleren of mensen ook echt op zoek zijn naar de termen die je hebt opgesomd. Dit doen we door gratis versies van betaalde software te gebruiken. De gratis versie is prima als je een paar zoekwoorden wil controleren of als je dit maar af en toe wil controleren. Maar zoals je begrijpt is de betaalde versie altijd beter.
Met een tool als SE Ranking kan je namelijk zoekwoorden onderzoeken, je concurrenten analyseren en je zoektermen monitoren, zodat je exact kan zien op welke positie ze in Google staan. En het mooiste is dat SE Ranking helemaal niet duur hoeft te zijn. Je betaalt nog geen twee tientjes per maand voor de basisversie. En sluit je een jaarcontract af, dan betaal je nog geen vijftien euro per maand.
Uiteraard zijn er ook andere tools waar je zoektermen kan controleren. Ubersuggest is ook een goede, maar minder uitgebreide tool. Als je alleen wat zoektermen wil controleren, dan is de tool goed. Je kan namelijk elke dag drie zoektermen op zoeken in de gratis versie.
Wil je de meest uitgebreidde SEO tool gebruiken? Dan is SemRush de beste keuze. Alleen kost dit je $450 per maand. En dan moet je de tool ook nog leren…
Hoe doe ik zo’n SEO onderzoek dan?
Je klikt op het kopje zoekwoordenonderzoek en vervolgens type je het zoekwoord in. Vervolgens krijg je een rijtje met zoektermen met zoekvolumes. De zoektermen zijn de zoekwoorden waar mensen op zoeken via een zoekmachine en het zoekvolume is het getal dat laat zien hoe vaak er per maand op gezocht wordt.
Bonus tip: probeer ook longtail keywords. Dit zijn zoekwoorden met meerdere woorden per term. Een korte term is: hardloopschoenen. Maar een lange term is: hardloopschoenen heren kopen.
Hoe langer een zoekwoord, hoe minder zoekvolume, maar ook hoe minder concurrentie je hebt. Als SEO marketeer adviseer ik je om te starten met langere zoekwoorden, omdat dit makkelijker is om op te scoren.
Ik heb al veel blogs. Kan ik dan focussen op kortere zoekwoorden met meer zoekvolume en meer concurrentie?
Dit hangt af van verschillende factoren. Stel jezelf de volgende vragen:
- Scoor je al op zoekwoorden?
- Op welke posities staan deze pagina’s?
- Ben je actief bezig met SEO?
- Schrijf je goede teksten?
- Heeft je website een goede techniek?
Dit zijn een paar voorbeelden van factoren die belangrijk zijn als je wil concurreren op zoekwoorden waar maandelijks veel mensen op zoeken.
Scoor je nog geen top 3 posities? Dan is het verstandig om deze pagina’s te (laten) verbeteren en te focussen op zoekwoorden met een zoekvolume van 250 tot 1000 per maand.
Stap 4: onderzoek of de zoekwoorden wel echt relevant zijn
Sommige zoekwoorden lijken pareltjes, maar zijn dat achteraf toch niet. Controleer de zoekwoorden die je door een tool als SE Ranking of Ubersuggest hebt gehaald en Google zelf ook eens. Let op het Googelen doe je door een incognitovenster te openen en hier je zoekwoorden in te vullen. Als je het niet doet via een incognitovenster zijn de resultaten niet altijd oprecht.
Hoe bedoel je niet oprecht?
Waarschijnlijk bezoek je zelf regelmatig je website. Google begrijpt dit en als je zoekt op je beroep + plaatsnaam kan je bovenaan staan in je eigen persoonlijke browser.
Via incognito sta je misschien op de tweede pagina of een andere positie dan op nummer #1. Check je zoekwoorden? Doe dit dan via een incognito venster.
Kijk verder dan het zoekwoord!
Klik ook op de pagina’s die scoren op het zoekwoord. Een goed SEO onderzoek kijkt ook naar hoe relevant een zoekwoord is tot een bedrijf. Als de zoekresultaten niet passen bij jouw bedrijf is het zonde van je tijd als je hier toch over gaat schrijven.
Je kijkt dus ook naar de behoefte van zoeker. Wil die iets kopen, hulp of informatie? En past het zoekterm hier goed bij?
Stap 5: maak nu een plan en voer het uit
Goed bezig! Je weet nu welke zoekwoorden goed passen bij je bedrijf, diensten en / of producten. Nu is het tijd om een plan van aanpak te maken. Om dit te doen is het belangrijk om te bepalen hoeveel tijd je per week hebt om blogs, landingspagina’ en webshop product- en categoriepagina’s te schrijven. Want een goed blog is meer dan een paar honderd woorden en kost je totaal drie tot zes uur om te schrijven, te controleren op taalfouten, opmaken op je website en up te loaden.
Hoe lang moet een pagina dan zijn?
Hebben de top drie posities in de zoekmachine tussen de duizend en vijftienhonderd. Dan moet jouw tekst ook ongeveer deze lengte zijn. Met een blogje van driehonderd woorden ga je dan echt niet scoren. Maar een pagina van drieduizend woorden is dan waarschijnlijk ook overdreven.
Schrijf waardevolle teksten voor je lezer!
Het is belangrijker dat je een goede en waardevolle tekst schrijft voor je lezer. Want je schrijft de teksten wel met oog op SEO, maar uiteindelijk moet de lezer besluiten of ze iets van je willen kopen, downloaden, offerte aanvragen of contact met je opnemen.
Conclusie: SEO onderzoek
Ik hoop dat ik je ‘kort’’ en krachtig heb uitgelegd hoe je een onderzoek uitvoert, maar ook wat hier allemaal bij komt kijken. Zoals je begrijpt, kost dit meer tijd dan veel mensen denken. Het bepalen van een SEO strategie, en het schrijven van teksten is een vaardigheid die niet veel mensen (willen) leren of kunnen.
Wil je graag geholpen worden met het maken van een strategie en een analyse van je website en concurrentie? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via mijn contactpagina. Wie weet, help ik je op korte termijn om hoger te scoren in Google.
Vind je het te veel werk en focus je liever op je bedrijf? Dan kan ik je ook helpen met SEO copywriting. Ook voor SEO teksten laten schrijven ben je bij mij aan het juiste adres!