SEO advies
| | |

SEO advies nodig? Volg deze 11 stappen!

Ben je bezig met het vindbaar maken van je website in Google, en kan je wel wat SEO advies gebruiken? Dan is dit de pagina die je nodig hebt om goede inzichten, tips en adviezen te krijgen.

Ik ga namelijk verschillende stappen met je doorlopen die ik zelf ook bij mijn SEO klanten doorloop. Na het lezen van de stappen, kom je erachter wat je ‘moet’ doen om je website vindbaar te maken in de top drie zoekresultaten van Google.

Ben je er klaar voor?

Het SEO advies stappenplan uitgelegd

Voordat ik je de stappen ga uitleggen, is het belangrijk om te weten dat SEO bestaat uit drie pilaren. Deze pilaren zijn de techniek van je website, de content (blogs en pagina’s) op je website en de autoriteit van je website. 

De volgorde waarin ik de drie pilaren heb opgeschreven zijn ook de manier waarop je de vindbaarheid van je website kan verbeteren. Het begint namelijk altijd bij de techniek van je website. Dit is dé basis van elke SEO strategie. Heb je een trage of verouderde website, veel 404 foutcodes of is de linkstructuur chaotisch? Dan is de kans op scoren kleiner dan wanneer je concurrenten dit wel goed doen.

Techniek > Content

Techniek is dus belangrijker dan de content op je website. Want met goede content en slechte techniek is het mogelijk om hoog te scoren, maar als je concurrent zijn zaakjes beter op orde heeft, dan is de kans nihil dat je hoger dan je concurrentie gaat scoren.  

Nadat de techniek van je website of webshop goed is, kan je aan de slag met het schrijven van content; het uitbouwen van je autoriteit door middel van linkbuilding; veel inhoudelijke blogs over specifieke onderwerpen en subonderwerpen.

Dus… eerst de techniek, dan de content, en vervolgens aan de slag met je autoriteit.

SEO advies over de techniek van een website

SEO advies over de techniek van je website

Ik heb het al kort gehad over het belang van goede techniek. Nu ga ik je uitleggen wat dat is, welke stappen je moet doorlopen om dit te kunnen controleren en verbeteren. 

Stap 1: foutcodes oplossen

Periodiek – dit verschilt per website – komt er een Googlebot / crawler langs om je website te scannen. Dit robotje gaat dan je website (gedeeltelijk) langs en zo kan hij nieuwe content en de huidige content indexeren. Deze crawler scant maar een gedeelte van de content op je website. Dus als je veel foutcodes als een 404 error hebt, is dat natuurlijk niet ideaal.

Het is daarom belangrijk om de foutcodes / dekking van je website te controleren en 404 codes op te lossen door een 301 redirect. Deze foutcodes kan je via verschillende tools vinden. Ik ben zelf fan van Google Search Console en Screaming Frog. Met deze tools kan je je website scannen op foutcodes en weet je wat je moet veranderen om ze op te lossen. 

Bonus tip: via Google Search Console kan je ook controleren welke pagina’s er al geïndexeerd zijn of dit aanvragen via de inspectietool. En je kan een XML sitemap toevoegen, zodat de Google crawlers je website eenvoudiger kunnen uitlezen. 

Stap 2: duidelijke navigatiestructuur

De navigatiestructuur of linkstructuur van je website is ook belangrijk voor SEO. Dit komt omdat een makkelijk te navigeren / te lezen website goed is voor de Google bots, maar uiteraard ook voor de bezoeker van je website. 

Een url met onnodige getallen of tekens is dus geen goede link. Een goed voorbeeld van een linkstructuur is:

  • /diensten/zoekmachine-optimalisatie/SEO-teksten-laten-schrijven/

Het is ook belangrijk dat de URL zo kort mogelijk is. Google vindt het belangrijk dat je URL / link kort, beschrijven, leesbaar en consistent is. Door je diensten of producten te structureren in hoofd- en subonderwerpen zorg je ervoor dat je aan deze vereiste voldoet. 

Stap 3: zorg voor een veilige website

Helaas zijn niet alle website veilig. Een website die begint met https:// heeft een SSL certificaat en is daarom veilig. Als je website dit niet heeft, is je website niet veilig. Het voordeel van een SSL certificaat is dat je een slotje krijgt, en dat mensen je website als veilig ervaren.

Heeft je website nog een http:// aan het begin van elke link? Dan is het tijd om een SSL aan te vragen. Dit is meestal gratis en kan je via je hostingpartij aanvragen. 

Stap 4: verbeter de laadsnelheid van je website

Nu is het tijd om SEO advies te geven over het verbeteren van de laadsnelheid van je website of webshop wanneer deze niet consistent een minimale score van 80+ heeft. Want als je pagina langzaam laadt, is de kans groot dat mensen afhaken en dat Google je afstraft. De laadsnelheid van je website is cruciaal voor technische SEO en zorgt voor een goede gebruikservaring voor de bezoekers van je website. Vaak hou je dan ook de bounce rate (het percentage bezoekers die na het bezoeken van één pagina je website verlaten) laag.

Via de Google tool pagespeed Insights kan je de laadsnelheid van je mobiele en desktop website zien.

Scoort je website traag? Ga dan op onderzoek uit waardoor dit komt. Voorkomende fouten zijn:

  • Foto’s die meerdere mb’s groot zijn.
  • Geen caching en / of lazy loading plugin die ervoor zorgt dat je website sneller laadt. 
  • Slecht hostingpartij of pakket waardoor je website traag laadt. 
  • Overbodige CSS en Java code.

Stap 5: redirect duplicate content

Duplicate content is dubbele content. Vaak zie ik dat er meerdere versies van een website scoren op dezelfde zoekwoorden. Dit kan komen door een website waar de https:// en de http:// versies beide geïndexeerd zijn. 

Je kan dit controleren via dezelfde tools als bij stap één en oplossen door een 301 redirect plugin als Rankmath (Pro versie kost $60 per jaar) te gebruiken. Deze WordPress SEO plugin is ook ideaal om de on page SEO (deze functie is wel gratis!) van je website te verbeteren.

Je kan ook duplicate content krijgen als je dezelfde tekst op meerdere pagina gebruikt. Schrijf daarom altijd unieke content voor elke pagina, ook als dit voor verschillende plaatsen zijn. Je kan dan de tekst meerdere keren herschrijven, zodat de content niet letterlijk hetzelfde is. Gelukkig zijn de meeste bedrijven wel zo slim om een andere plaatsnaam in de tekst te plakken. Je moest eens weten wat ik als SEO marketeer zo nu en dan tegen kom 😅 

SEO advies over de content van een website

SEO advies voor het schrijven van goede content

Als SEO copywriter zie ik websites waar de blogs en landingspagina’s goed scoren, maar waar geen klanten uit komen omdat de zoekintentie van het zoekwoord niet past of dat de tekst niet goed is geschreven om te converteren. 

Daarom ga ik bij de volgende stappen kort uitleggen wat belangrijk is om hoog te scoren in de organische – niet betaalde – zoekresultaten van Google. Bij stap vijf heb ik een link naar een uitgebreid 3000+ woorden blog over on page SEO staan. In dit blog leg ik je stap-voor-stap uit wat je moet doen om een goede pagina te schrijven en up te loaden. 

De belangrijkste stappen die je moet doorlopen heb ik hieronder kort voor je beschreven. Maar wil je ze allemaal weten? Dan raad ik je aan om het eerder genoemde blog door te lezen. Dan ben je ervan verzekerd dat je alles goed doet. 

Stap 6: doe een goed zoekwoordenonderzoek

Zoekwoorden zijn één of meer woorden die mensen typen of inspreken in de zoekfunctie van Google. Vaak zijn dit meerdere woorden of een vraag. Het zoekwoord voor dit blog is SEO advies. Om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf kan je een SEO tool als SE ranking gebruiken. 

Via deze tool kan je zoekwoorden opzoeken en kijken hoe vaak er maandelijks naar gezocht wordt. Ben je een lokale ondernemer? Dan zijn zoektermen als je beroep + plaatsnaam vaak erg slim. Ook als ze een laag zoekvolume hebben, is het nog steeds verstandig om te doen. De zoekvolumes met een maandelijks zoekvolume van 0 zijn namelijk niet altijd even accuraat, waardoor je wellicht kansen laat liggen voor meer verkeer, meer klanten en meer winst. 

Naast het vinden van goede zoekwoorden is het ook belangrijk dat de zoekintentie bij het onderwerp past. Dit leg ik je uit bij de volgende stap 👇

Stap 7: controleer de zoekwoorden op de juiste zoekintentie

Je hebt een lijst met verschillende zoekwoorden gemaakt. Nu is het tijd om de zoekwoorden te controleren op de zoekintentie. Sommige zoekwoorden lijken namelijk pareltje, maar als je ze opzoekt via een incognitovenster kom je er achter dat de zoekintentie van het zoekwoord niet past bij jouw bedrijf, producten en / of diensten. 

Veel copywriters, marketeers en ondernemers kijken hier niet goed naar, waardoor je misschien wel hoog scoort in Google, maar er uiteindelijk niks uit haalt. Dat zou natuurlijk zonde zijn, vind je niet?

Stap 8: ga aan de slag met het schrijven van waardevolle content

Ga je aan de slag met het schrijven van SEO blogs? Sorteer de zoekwoorden dan goed in verschillende categorieën, en zorg ervoor dat je minimaal tien tot twintig blogs over specifieke hoof- en subonderwerpen schrijft. Dat doe ik zelf ook, en zo krijg je topical authority. Dit houdt in dat je over een bepaald onderwerp een autoriteit bent. Ik wil dat worden over SEO. Van welke branche of markt wil jij de autoriteit worden?

Uiteraard kan je ook je SEO teksten laten schrijven. Dit kan je bepalen aan de hand van je tijd, budget, kennis over SEO en je schrijfvaardigheid. En dat laatste is naar mijn mening het belangrijkst. De tekst moet natuurlijk wel lekker ‘bekken’ en ervoor zorgen dat het je meer aanvragen, inschrijvingen, downloads of verkopen op gaat leveren. 

SEO advies over de website autoriteit van een website

SEO advies voor het vergroten van de website autoriteit

De techniek van je website staat als een huis en je weet al voor welke zoekwoorden je landingspagina’s en blogs gaat schrijven. Maar het is ook belangrijk dat je aan de autoriteit van je website werkt. En het regelmatig publiceren van content is daar onderdeel van.  

Stap 9: domein autoriteit

Je domein is de naam van de website. Hoe hoger de domein autoriteit des te beter. Bestaat je website al jaren? Dan is de kans groot dat je een hoge score hebt. Heb je net een nieuwe website laten maken op een nieuw domein? Dan is de kans dat deze score laag is normaal. 

De domein autoriteit score wordt uitgedrukt in een score van 0 tot 100. En wordt bepaald door de onderstaande drie factoren:

  1. Populariteit
  2. Vertrouwen
  3.  Pagina’s op je website / domein

Je domein autoriteit wordt dus bepaald door verschillende factoren. Bij de volgende twee stappen, kom je erachter hoe je deze score kan verhogen. 

Stap 10: pagina autoriteit

Pagina autoriteit is de autoriteit van een specifieke pagina op je website. Als meerdere landingspagina’s en blogs hoog scoren in Google krijgen zij een hogere autoriteit. Deze autoriteit versterkt ook weer de algemene domein autoriteit. 

Op het moment dat je blogs laat of gaat schrijven, zorgt dit ervoor dat je ook de populariteit van je website vergroot, waardoor Google meer vertrouwen in je krijgt en daardoor gaan nieuwere blogs en pagina’s sneller hoog scoren in Google. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de kwaliteit van de teksten en de techniek van je website. Vaak zie je de eerste resultaten na een paar maanden, maar de echte impact van SEO merk je vaak na zes tot twaalf maanden.  

De autoriteit van je website kan je ook versnellen door linkbuilding en een goede linkstructuur. Hieronder leg ik je daar meer over uit. 

Stap 11: link autoriteit

In mijn andere blogs heb ik al kort verteld over de waarde van interne links. Dit zijn de blauwe hyperlinks (deze zie je ook staan in dit blog) die naar pagina’s van je eigen website verwijzen. Dit is goed voor de linkstructuur van je website, maar ook waardevol als je de link autoriteit vergroot door middel van linkbuilding.

In het algemeen heeft de homepage de meeste autoriteit. Daarom is het belangrijk dat er goed is nagedacht over de linkstructuur van je website. Wanneer belangrijke pagina’s op je website een verwijzing van een andere website krijgt, vergroot dit de link- en pagina autoriteit van jouw website. Maar ook de andere pagina’s die gekoppeld zijn aan de individuele pagina zoals de links in je header, footer en interne links op je pagina zelf. 

Voorbeeld van link autoriteit

Links naar je homepage gaan ook naar je algemene diensten pagina en de subpagina’s van deze diensten. Als de structuur heel anders is, kan het zomaar zijn dat deze pagina’s geen of minder linkwaarde krijgen vanuit de pagina die de verwijzing van de andere website kreeg. 

Heb je een webshop? Dan gaat de link autoriteit ook naar de categorieën, subcategorieën en producten van je webwinkel. 

Niet alle externe links zijn even goed…

Wanneer je een uitgaande link vanuit een startpagina krijgt, is deze van minder waarde, omdat deze pagina’s alleen maar bestaan uit externe links naar andere pagina’s. Dit is in principe niet erg als je nog niet veel backlinks hebt, maar alleen maar van dit soort type links, heb je ook niet heel veel aan. 

Daarom is het belangrijk dat je ook externe links krijgt vanuit andere pagina’s en blogs. Door een goede mix aan verschillende soorten links naar jouw website vergroot je de website autoriteit. En dit heeft natuurlijk weer effect op de SEO van je website. 

Ga aan de slag met het SEO advies!

In dit artikel heb ik je zo kort en krachtig mogelijk uitgelegd waar je je mee bezig kan houden als je meer aanvragen en / of verkopen vanuit Google wilt krijgen. Je kan mijn andere blogs ook lezen als je meer wilt leren over on- en off page SEO, copywriting en linkbuilding. 

Ik kan goed begrijpen dat het best veel informatie voor je is en dat het ook – laat ik eerlijk zijn – veel tijd gaat kosten als je dit nog nooit hebt gedaan. Wil je dat er maandelijks aan je SEO wordt gewerkt? Als SEO-er weet ik hoe je de drie SEO pijlers: techniek, content en autoriteit voor je laat werken, zodat je meer klanten vanuit Google krijgt. 


Wil je meer weten over mijn werkwijze? Bekijk dan mijn SEO specialist pagina. Heb je een vraag of wil je graag met mij samenwerken? Neem dan direct contact met mij op.

Vergelijkbare berichten