On page SEO
| |

On Page SEO: doe dit en krijg meer klanten uit Google

Wil je graag meer klanten uit Google, en wil je weten hoe je een pagina optimaliseert voor Google? Dan kom je al gauw uit bij on page SEO. Dit zijn alle mogelijke manieren waarop je de seo van een pagina kan verbeteren. In dit blog leg ik je van a tot z uit welke factoren dit zijn en hoe jij ze kan optimaliseren om hoger te scoren in een zoekmachine als Google. 

Wat is on page SEO?

Ik heb het al kort benoemt. On page SEO is het verbeteren van onderdelen op een pagina, zodat de pagina zo goed mogelijk op een specifiek zoekwoord kan scoren. Veel mensen denken dat dit SEO in het geheel is, maar dat is niet zo. Naast on page heb je ook nog technische SEO en off page SEO . Deze drie ‘soorten’ SEO vallen eigenlijk onder drie hoofdcategorieën: .  

  1. Techniek (linkstructuur, snelheid, amp etc)
  2. Content (blogs, landingspagina’s, media etc)
  3. Autoriteit (linkbuilding, interne links etc)

Door de bovenstaande hoofdcategorieën te verbeteren is de kans veel groter dat je meerdere #1 posities gaat bemachtigen. En dan krijg je meer klanten, en dus meer omzet en winst.

Mijn website is traag, heeft een slechte linkstructuur of is niet optimaal voor mobiele gebruikers. Wat moet ik doen?

Het belangrijkste is de technische kant van je website. Deze moet snel zijn, toegankelijk voor mobiele telefoons en een goede linkstructuur hebben. 

Daarna kan je pas aan de slag met het schrijven van SEO blogs, landingspagina’s, categoriepagina’s en productpagina’s. 

Na het schrijven van teksten kan je aan de slag met de autoriteit (externe links krijgen van andere, dit wordt ook wel linkbuilding genoemd) van je website.  

Waar moet ik beginnen? 

Je doet altijd eerst de techniek van een website verbeteren, omdat dit de basis legt voor de content. De techniek bepaald namelijk de snelheid, maar ook de navigatie van een website. Als je veel 404 foutcodes hebt of je menu niet fijn te navigeren is, is dit niet optimaal voor SEO en is het verstandig om dit eerst aan te (laten) pakken. 

Vervolgens ga je content (blogs en landingspagina’s) schrijven over de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Weet je nog niet hoe je dat het beste kunt doen? Lees dan eerst ons blog SEO onderzoek. In het artikel leg ik je in vijf stappen uit hoe je zoekwoorden vindt door middel van gratis versies van SEO tools.

Dit artikel over on page SEO gaat specifiek over het plaatsen van de zoekwoorden of het zoekwoord in onder andere je url, meta en tekst. Dit leg ik straks tot in detail aan je uit.

wat is het verschil tussen techische-, of page en on page seo?

Wat is het verschil tussen technische, off page en on page SEO?

Wat is het verschil tussen on page en off page seo? Eigenlijk zegt off page page het al. Het is anders dan on page alle factoren die niet direct te maken met het schrijven van tekst, je pagina verrijken met media of met het verbeteren van je pagina om hoger te scoren in Google.

Het wil dus eigenlijk zeggen dat je bij off page voornamelijk te maken hebt met het verkrijgen van links van andere website. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.


Linkbuilding in het kort:

Door deze links – mits ze relevant zijn – krijgt je website meer autoriteit. Je kan de links krijgen door je blogs te delen op social media kanalen, maar ook door te gastbloggen op andere websites. Je kan ook backlinks kopen, maar je moet dan wel weten wat je doet, want veel links zijn van lage kwaliteit en hebben weinig waarde. 


Technische SEO uitgelegd in vijf zinnen:

Als laatst heb je nog technische SEO. Dit heeft te maken met de technische kant van je website als foutcodes oplossen, je site-map indienen en geen onnodige programmeertalen op je website te hebben.  

Dus ja, zoals je begrijpt komt er meer bij SEO kijken dan je in eerste instantie dacht, maar wees gerust dat maakt niet uit. Maar ik zal eerlijk zijn: off page en technische SEO zijn moeilijker dan het optimaliseren van on page factoren. Daarom focussen we in dit blog op on page optimalisatie mogelijkheden.

Welke factoren zijn bepalend voor on page seo

Welke on page SEO factoren zijn belangrijk om hoog in Google te scoren?

Goed dat je het vraagt 😉Daarom ga ik je nu alle factoren uitleggen, zodat je exact weet waar je je zoekwoord in ‘moet’ verwerken om je pagina on page proof te maken. 

URL / link

De URL of de link van je pagina is ook belangrijk voor je SEO. Als je een pagina schrijft voor het zoekwoord ‘SEO marketeer’ dan is het verstandig om dit zoekwoord in de URL van de pagina te verwerken. De URL zou is dan ‘https://leonardschipper.nl/seo-marketeer/’.

Ook is het verstandig om een niet al te lange URL te maken, omdat je in de Google resultaten maar 75 tekens kunt zien. Ga dus niet: ‘https://leonardschipper.nl/seo-marketeer-die-je-hoger-in-google-laat-scoren/’ 

Gebruik ook geen onnodige vraagtekens of cijfers in de linkstructuur van je pagina. Dit is niet belangrijk voor SEO en maakt de URL onnodig druk en lang. 

Titel / H1 

De titel / H1 is extreem belangrijk voor het genereren van bezoekers op je website, maar is ook van belang voor je SEO. Je kan het zoekwoord gebruiken in een zin of als de titel van dit blog. Zoekwoord: schrijf hier waarom mensen moeten klikken. De titel van de pagina mag wat langer zijn, maar de meta titel heeft wel een maximum aantal tekens. Later in dit blog vertel ik je hier meer over. 

Ons blog is een goed voorbeeld van een goede titel. Het is kort, krachtig en uitnodigend om verder te lezen. Elke pagina heeft ook maar één H1. Let hier goed op, want je H1 is belangrijker dan tussenkoppen. Eigenlijk zeg je tegen Google ‘Hi, dit is een pagina over dit zoekwoord en dit is de H1 met dit belangrijke zoekwoord.


Waarom is een H1 zo belangrijk?

De H1 moet de zoeker prikkelen, overhalen of uitnodigen om de pagina te gaan lezen. Gebeurt dit niet? Dan is de kans groot dat zij niet klikken. En als dit vaak gebeurt daalt je ranking. Klikken mensen vaker op jouw pagina? Lezen zij de pagina en is de informatie in het blog uniek? Dan is stijg jouw pagina in de zoekresultaten van Google. 

Tussenkopjes / H2, H3 en H4 koppen

Tussenkopjes worden gebruikt om de tekst op je pagina te structureren. Na een H1 gebruik je een H2. Heb je na een H2 toch nog meer tussenkopjes nodig? Dan kan je een H3, H4 enzovoort gebruiken. Vaak gebruik ik zelf H2 en H3’s. Een H4 gebruik ik zelden voor grote en ingewikkelde onderwerpen of als ik nog meer verdieping wil in een onderwerp. 

Ik kan in dit stukje tekst ook een H4 verwerken al zou ik de voordelen en nadelen van tussenkopjes willen benoemen. 

Hoe vaak moet ik het zoekwoord gebruiken?

Verwerk ook het zoekwoord in een aantal tussenkopjes. Hoe langer de tekst hoe meer zoekwoorden je in koppen kan gebruiken. Als vuistregel hanteer ik tussen de 0,75% en 1,5%. Dit komt neer op: elke 70 tot 150 woorden het zoekwoord benoemen 😄

Dit is een vuistregel die ik hanteer na het schrijven van duizenden blogs, landingspagina, categoriepagina’s en productpagina’s. Toch is het verstandig om je concurrenten te checken. Soms is 0,5% zoekwoord dekking genoeg, maar andere keren is dit soms wel 5%. Door naar je concurrentie te kijken kan je zien hoe vaak zij het zoekterm gebruiken. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je een ‘blueprint’ online kan opzoeken?

Tekst op je pagina

Het is verstandig – vooral als je geen verstand hebt van SEO – om een on page SEO plugin te downloaden. Mijn favoriet is RankMath, maar Yoast voldoet ook prima.


Waarom is het slim om een plugin te gebruiken?

Met een plugin als RankMath zie je natuurlijk niet of je tekst goed is, maar je kan wel zien of je pagina SEO proof is. Je kan zien welke onderdelen goed zijn, en wat je kan verbeteren om je pagina te optimaliseren qua SEO.


Help! Ik ben helemaal niet goed in het schrijven van teksten. Laat staan SEO teksten. Wat dan?

Ja, dat is lastig. Je kan er natuurlijk voor kiezen om zelf je teksten te schrijven en na te laten kijken door vrienden, familie of medewerkers, maar dat is natuurlijk voor het verbeteren van de grammatica en spelling van je pagina. Heeft je pagina een typefoutje? Dan kan je natuurlijk gewoon scoren in Google.

Het is nog belangrijker dat de tekst goed is geschreven om mensen te converteren (iets te laten doen als je ebook downloaden, product te kopen of zich aan te melden voor je nieuwsbrief). Een SEO copywriter als ik kan je hierbij helpen. Door goede SEO en een goed geschreven tekst vergroot je de kans om hoog te scoren in Google en die top 3 positie te bemachtigen.

Afbeeldingen, video’s en grafische elementen 

Nee toch. Wat heb je gedaan? Je hebt toch niet een afbeelding geüpload met de naam IMG_1234? Maar wees gerust. Je bent niet de enige, maar dit houdt wel in dat je kansen laat liggen op het gebied van on page SEO. Of te wel: de namen van je afbeeldingen aanpassen en als het even kan je zoekwoord in verwerken.

Google kan namelijk zien hoe de afbeeldingen op je pagina heten. Dit doe je door de omschrijving en de alt-tekst in te vullen. Een afbeelding zegt natuurlijk ook meer dan 1000 woorden, dus gebruik ze én leg uit waar de afbeelding over gaat.

Natuurlijk zijn afbeeldingen, video’s en andere grafische elementen belangrijk voor het mooier maken van je pagina. Want laten we even eerlijk zijn. Alleen tekst is toch rete saai 🍑

Oops… Sorry voor mijn slechte grap, maar je moest wel lachen toch? Ook geen klein glimlachje? Nee? In ieder geval heb ik je toch nog even ‘geprikkeld’ met een emoji. Die kan je natuurlijk ook gebruiken!

Call-to-action / knoppen en formulieren

Bepaal vooraf wat het doel is van de tekst die je schrijft. Wat wil je? Wil je meer klanten, downloads, offerte aanvragen of gewoon iemand informeren en je naamsbekendheid vergroten?

Als iemand geen actie onderneemt, wordt dit ook wel een bouncepercentage genoemd. Dit wordt uitgedrukt in percentages en hoe hoger het getal, hoe minder mensen op een knop of link op je pagina hebben geklikt.

Bij een webshop is het bouncepercentage vaak laag, want mensen zijn op zoek naar een product en willen graag producten vergelijken. Maar bij een blog kan dat heel anders zijn. Vooral een blog als dit waar iemand je informeert en iets leert over een specifiek onderwerp.

Wat voor verschillende call-to-actions zijn er?

Er zijn verschillende soorten call-to-actions. Dit kan een hyperlink, knop, pop-up melding of formulier zijn. Daarom is het heel belangrijk dat je binnen een pagina aanzet tot actie. Dit kan een call-to-action knop zijn, een pop-up melding of andere vorm zijn.

Hoe langer iemand op je pagina blijft, en waarschijnlijk door klikt naar andere pagina’s op je website ziet Google dat je pagina interessant is. Al doet een groot aantal van je bezoekers dit ook en bij je concurrenten minder, dan beloont Google je met een hogere positie in de zoekresultaten. 

Iemand tot actie aanzetten is daarom belangrijk. Je weet dan dat je interessant bent, en dat mensen je website bekijken. Al vertaalt dit ook naar meer offerte aanvragen of product aankopen, dan weet je dat je goed bezig bent!

Een pagina schrijven en opmaken gaat dus verder dan alleen de on page SEO elementen die ik in dit blog me je deelt. Het gaat natuurlijk om het te behalen doel van de pagina te realiseren. 

Interne links

Ik heb het in dit blog al kort gehad over links en hyperlinks. Dit zijn eigenlijk verwijzingen naar andere pagina’s. Interne links zijn verwijzingen naar pagina’s van je eigen website. Ook dit is goed voor je SEO, omdat je mensen kan doorsturen naar relevante blogs, productpagina’s of diensten pagina’s.

Schrijf je een blog en heb je andere blogs die dat blog complimenteren? Voeg dan interne links toe! Vergeet ook niet om van oude pagina naar nieuwe pagina’s te verwijzen.


Is dat niet super veel werk Leonard?

Nee, dat valt reuze mee. Ik gebruik hier namelijk de plugin internal link juicer voor. Ik vul bij elke pagina zoektermen in waarin ik wil dat er automatisch gelinkt wordt naar deze pagina. Ik stel alles één keer goed in en daardoor hoef ik niet door al mijn oude blogs te manoeuvreren om een linkje te plaatsen.

Ik beheer verschillende blogs met meer een paar honderd artikelen, dus je begrijpt wel dat ik erg blij ben met de plugin. Moet je nagaan dat ik dit tot een paar jaar geleden altijd met de hand deed. Au…


Gebruik een ankertekst!

Zo nu en dan zie ik mensen letterlijk links plaatsen in hun artikel. Doe dat niet. Wat je wel kan doen is de ankertekst van je pagina aanpassen. Dit is ideaal voor SEO. Gebruik je de plugin internal link juicer? Dan hoef je dit maar zelden te doen, want die doet dit – na het invullen van de zoekterm(en) in het tabje internal link juicer op je pagina – automatisch.

In blogs gebruik ik meer interne links dan op een landingspagina. Als regel houd ik vaak 2-5 interne links per pagina aan (spoiler: dat is niet gelukt in dit blog). En bij een belangrijke pagina die moet converteren zoals een salespagina gebruik ik er vaak geen, omdat interne links ook kunnen afleiden van het uiteindelijke doel van de pagina.

Externe links naar andere websites

Wanneer je een link naar een andere pagina link, wordt dit ook wel een uitgaande-, externe-, of backlink genoemd. Dit is niet alleen goed voor hun autoriteit, maar ook voor die van jezelf en de on page SEO van je pagina.

Wanneer je relevante content aanprijst in je blog is dit waardevol voor de lezer. Ik heb niet voor niets links naar andere websites geplaatst in dit blog. Het laat ook zien dat ik iemand echt wil helpen. Dit kan jij ook doen door mensen te linken naar andere blogs, onderzoeken of video’s. 

Uiteraard vindt Google het ook waardevol dat je externe links in je content hebt. Google kan dan jouw website en die van de website waarnaar je linkt als relevant zien. Dit is ook goed voor de SEO van jouw website! 

Maar let op! Link alleen naar websites die echt relevant zijn voor de content die jij hebt geschreven. Linken naar een externe blog over grafisch vormgeven is niet interessant. Maar wanneer ik link naar het blog: On-Page SEO: The Definitive Guide (2022) van Backlinko is dat wel waardevol. 

Categorieën voor blogs en webshops

In dit blog heb ik het al een paar keer gehad over linkstructuur. Een categoriepagina van je blog of webshop is daar een goed voorbeeld van. Wanneer je kleding verkoopt is het natuurlijk wel makkelijk dat je ze categoriseert. Dit kan op verschillende manieren, want bij een webshop dat kleding verkoopt zijn er veel webshops anders opgebouwd en gestructureerd. De webshop van About You is anders opgebouwd qua linkstructuur dan die van de H&M.

Voorbeeld van een categoriepagina: 

Homepage -> Heren ->T-shirts & Singlets en daarna kan je de kleding filteren op maat, kleur en type kleding. Ook filteropties zijn ideaal als je het en bezoeker zo eenvoudig mogelijk wil maken. En dat is natuurlijk altijd aan te raden!


Voorbeeld van een blog:

Blog pagina -> Hoofdcategorie -> Subcategorie en vervolgens het artikel zelf. Dit principe kan je ook gebruiken voor je diensten pagina’s. 

Door een goede linkstructuur maak je de website makkelijker te begrijpen voor Google, en is het ook voor de bezoeker van je website eenvoudiger te navigeren. Dit is een win-win situatie en erg goed voor je on page SEO. 

Linkstructuur is dus niet alleen technische SEO, want het is ook belangrijk voor de ‘broodkruimels’ voor je website. Dit zijn eigenlijk de stappen die een bezoeker doorloopt op een website. Deze broodkruimels kan je vaak links bovenaan een pagina kan zien. 

Meta titel

De meta titel kan je aanpassen in een on page SEO plugin. De plugins leg ik je later in dit blog kort uit. Maar de meta titel wat is dat? Een meta titel is de titel die je alleen in Google kan zien. Je blog kan een andere titel hebben dan de titel die je in een plugin instelt. 

Ook hier geldt: gebruik het zoekwoord in de titel, maar let wel op. De titel mag maximaal 50-60 tekens zijn, want anders valt deze weg in de Google zoekresultaten. De titel op je website kan je dan wel de langere versie van maken. 

Neem maar eens een kijkje op mijn pagina SEO specialist. Hier heb ik een langere titel gebruikt en kan mijn pagina nog steeds goed worden gevonden in Google, omdat ik een andere meta titel heb ingesteld. 

Meta omschrijving

De meta omschrijving is een korte samenvatting die mensen kunnen lezen nadat ze de resultaten van hun zoekopdracht te zien krijgen. Deze samenvatting moet uitnodigend zijn, zodat mensen verder klikken. Een goede titel en samenvatting genereren kliks. Neem daarom altijd de tijd om deze twee meta instellingen te schrijven. 

De meta omschrijving mag wel wat langer zijn dan je titel. Hij mag namelijk 150-160 tekens lang zijn. 

Schrijf je een goede meta omschrijving en titel? Dan krijg je zeer waarschijnlijk meer kliks. Heb je ook nog goede tekst op de pagina staan? Dan is je pagina waardevol en kan je blog of pagina in de Google posities gaan stijgen. 

hoe weet je of je on page seo goed hebt ingesteld?

Hoe weet ik of ik het goed heb gedaan?

Als je geen specialist bent, is het moeilijk om te bepalen of je het goed hebt gedaan. Je hebt namelijk geen garanties dat je direct gaat stijgen. De snelste resultaten kan je binnen een week zien. Dit komt alleen voor als je al een autoriteit bent of als er weinig concurrentie op het zoekwoord is. 

Vaak is er weinig concurrentie op lokale SEO. Dit houdt in dat je een pagina schrijft met het zoekwoord beroep + plaatsnaam. 

Zijn er meerdere concurrenten op een bepaald zoekwoord en hebben zij meer autoriteit? Dan duurt het proces natuurlijk langer. Vaak zie je binnen drie maanden al wat resultaat, maar ga je het echte resultaat binnen zes tot twaalf maanden zien. Maar zijn je concurrenten bedrijven als Coolbleu, Mediamarkt en Bol.com? Dan kan het proces meerdere jaren duren. Uiteraard is dit ook afhankelijk van je budget en / of tijd.  

Uiteraard zijn er wel manieren waarop je kan controleren of je de on page SEO technieken goed hebt ingevuld. Goede SEO software kan je hierin ondersteunen. 

SEO plugin

In dit blog heb ik het al gehad over de plugins Yoast en Rankmath. Deze kan je downloaden voor je wordpress website. De plugins laten zien wat je goed hebt gedaan en wat er verbeterd kan worden.

Maar let op! Staar je niet blind op een score van 100/100. Dit zegt namelijk niks. Regelmatig schrijf ik pagina die ‘maar’ een score van 60/100 hebben en die in de top drie posities in Google staan. 

On page SEO software

Natuurlijk kan je ook je pagina analyseren en zoekwoorden monitoren met software. SE Ranking, SemRush en Ahrefs zijn hier goede voorbeelden van. Zij kunnen een makkelijk te begrijpen SEO audit voor je maken. Het enige wat je hoeft te doen is een specifieke pagina te laten analyseren via de tool. 

Ik kan je alleen niet beloven of je het resultaat – dat je in een pdfje krijgt – begrijpt. Je hebt waarschijnlijk nog niet of weinig kennis van SEO als je dit blog leest. Natuurlijk komt dit met de tijd, maar dan moet je er wel veel mee bezig zijn, want het is een vak dat erg snel ontwikkelt en waar je up to date moet blijven van alle Google updates.

Via de eerder genoemde software / tools kan je ook je concurrenten analyseren, je Google posities monitoren, backlinks controleren en verschillende rapportages aanvragen (net zoals de on page SEO checker van SE Ranking).

Heb ik een tool nodig?

Nee, in principe heb je geen tool nodig. Het maakt het proces wel makkelijker en grotendeels geautomatiseerd, omdat je geen Google posities via een incognito venster hoeft te monitoren. Dat is namelijk een hoop gedoe 😅 Ook is het lastig om zelf een audit te maken als je tools als Screaming Frog, Google Search Console en GTMetrix niet goed begrijpt. De on page SEO software zijn dan eenvoudiger om te gebruiken. 

Conclusie: on page SEO

Ik hoop dat je na het lezen van dit blog begrijpt welke elementen / onderdelen van een pagina belangrijk zijn voor de vindbaarheid in de Google zoekresultaten. Ik adviseer je om er zelf mee aan de slag te gaan en het gewoon eens probeert. Daarna kan je altijd nog je SEO teksten laten schrijven of je laten adviseren door een SEO consultant. 

Heb je toch nog een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Neem dan gerust contact met mij op via dit contactformulier.

Vergelijkbare berichten